Urgente Ontmoetingen

Stichting Groeneveld presenteert in samenwerking met NatuurCollege URGENTE ONTMOETINGEN op kasteel Groeneveld
Vier uitnodigingen voor een dialoog met elkaar en spraakmakende denkers en doeners waarin we onze menselijke kijk op natuur verkennen.

Kasteel Groeneveld, Baarn
Kosteloos, beperkt aantal deelnemers op voorinschrijving.

dinsdag 5 maart 2024

Menselijk eigenaarschap van de Aarde en privé eigendom van grond zijn fundamentele aannames van de modern samenleving. Maar van wie is de grond waarop wij lopen en de zee die wij bevaren? Hoe lang gaat ons huidige begrip van eigendom nog op? Is de Aarde en is de Zee niet van zichzelf? Overal klinkt de roep om meer ‘gemeenschapszin’, maar wat verbindt ons eigenlijk?
Inleiding door prof. Matthijs Schouten
Moderatie van de dialoog door Paul Roncken
SPREKERS:
Daniëlle Huls architect (KettingHuls) heeft het prijswinnend ontwerp gemaakt voor Vliervelden, Oosterwold Almere. Woningen op het erf van een actieve boerderij leidt tot nieuwe gemeenschappen, slaat een brug tussen stad en platteland en zorgt dat buitengebieden vitaler worden en blijven.
Thijs Lijster filosoof en publicist (Universiteit van Antwerpen en RUG). Geïnspireerd door een breed scala aan kritische denkers vindt hij een alternatief in de traditie van het denken over de zogenaamde commons, of meenten in zijn recente boek ‘Wat we gemeen hebben’.

donderdag 21 september 2023

Met een inleiding door prof. Matthijs Schouten.
Met landschapsarchitect Thijs de Zeeuw, vanuit de Ambassade van de Noordzee, een groep mensen die wil luisteren naar de politieke stemmen van de dingen, planten, dieren, microben en mensen in en rond de Noordzee.
Met filosoof Lisa Doeland, auteur van het boek ‘Apocalypsofie’, waarin ze de vraag stelt of we ons beseffen dat we in de Apocalyps leven, en dat deze realistische diagnose tot een andere manier denken en handelen aanleiding zou moeten zijn. Filosoferen is immers leren om te sterven, en in tijden van ecologische catastrofe moeten we ook met onze ‘uitsterfelijkheid’ leren omgaan.