Groeneveldprijs

Sinds 2000 reikt de Stichting Groeneveld de Groeneveldprijs uit aan een persoon of organisatie die zich bijzonder heeft ingezet voor het debat over natuur en landschap in Nederland. De Groeneveldprijs ging eerder naar: Geert Mak, Koos van Zomeren, het echtpaar Harrison, Matthijs Schouten, Jared Diamond, Willem Overmars, Frans van der Hoff , Benny Jolink, Louise Fresco, Ton Lemaire, Auke van der Woud, Willem van Toorn, John Berger, Tracy Metz, de Groene redactie van dagblad Trouw, Kees Moelikers en Jelle ReumerWouter, Helmer, Digna Sinke, Willem Ferwerda, Arita Baaijens en De Ambassade van de Noordzee en Ton Lemaire.

De prijs wordt jaarlijks toegekend door Stichting Kasteel Groeneveld. Aan de prijs is een bedrag van 5000 euro verbonden.

De Groeneveldprijs wordt jaarlijks door de Stichting Groeneveld uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich bijzonder inzet voor het debat over natuur en landschap en die daarbij een afwijkend, kritisch geluid laat horen. De winnaar van 2023 Esther Kokmeijer.

7 december 2023 is de Groeneveldprijs uitgereikt aan: Esther Kokmeijer. De Laudatio is uitgesproken door prof. Dirk Sijmons.
Collectie van geografische kaarten met correctietape