Groeneveldprijs 2020

De Groeneveldprijs 2020 gaat naar Arita Baaijens en de Ambassade van de Noordzee, Thijs Middeldorp

Als de crises waarvoor we ons momenteel geplaatst zien ons één ding leren is het dat we onze houding naar de natuur zullen moeten heroverwegen. De schrikbarende achteruitgang van de biodiversiteit, de stikstofproblematiek, de klimaatverandering en de Corona-pandemie zijn alle geworteld in het gegeven dat we de natuur in de eerste plaats zijn gaan zien als een ruimte voor menselijk nut en gebruik. Als gevolg daarvan hebben we haar onder grote druk gezet en op vele plaatsen uitgeput, waardoor onze toekomst zeer onzeker is geworden.
De prijswinnaars hebben elk zeer vernieuwende bijdragen geleverd aan het urgente maatschappelijk debat over de relatie tussen mens en natuur.

prijs 2020 arita baaijensArita Baaijens, bioloog, ontdekkingsreiziger en publicist, heeft in haar werk op baanbrekende wijze onderzoek verricht naar hoe landschap en natuur waargenomen en ervaren kunnen worden. In de Altai werkte ze samen met wetenschappers, kunstenaars en de lokale bevolking aan een project waarin verkend werd hoe voor de bewoners van de regio de stem van het landschap klinkt. In Papoea Nieuw Guinea onderzocht ze welke betekenis de bewoners van het tropische bos toekennen aan hun omgeving. In 2017 startte ze een project in eigen land, genaamd Paradijs in de Polder. Samen met bewoners, onderzoekers, beleidsmakers, doeners en denkers bracht ze in kaart wat het landschap ons te vertellen heeft. Onderdeel van het project is het Woordenboek van de toekomst waarin gevoelswoorden voor natuur en landschap een plaats zullen krijgen.

prijs 2020 Thijs MiddeldorpDe Ambassade van de Noordzee (Thijs Middeldorp) werd in 2017 opgericht om een stem te geven aan de Noordzee en haar bewoners. De oprichters waren hierbij geïnspireerd door het werk van de Franse filosoof Bruno Latour die stelt dat we het democratisch bestel zo zouden moeten uitbreiden dat niet-menselijke wezens daar ook een stem in hebben. Hij sprak over een Parlement der Dingen. Met dit uitgangspunt heeft De Ambassade van de Noordzee in talrijke innovatieve en tot de verbeelding sprekende projecten de rechten van de natuur aan de orde gesteld. Steeds weer wordt daarin de gebruikelijke scheiding die we maken tussen de handelingsbekwame, rechthebbende mens en een niet handelingsbekwame, rechteloze natuur kritisch bevraagd.

De prijs wordt dit jaar op 4 december voor de 20ste maal uitgereikt op Kasteel Groeneveld, debatcentrum voor natuur en landschap. Dit evenement is op deze dag online te volgen via onderstaande link.

Prijsuitreiking Groeneveldprijs 4 December online live bijwonen